מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע

האם צריך לשלוח מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע? 

נתחיל מהסוף: אין שום חובה בדין לשלוח מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע (הוצאת דיבה). יש שטועים לחשוב אחרת, אך כאמור הם טועים. עם זאת, ישנם מקרים בהם ממש מתחייב – מן ההיגיון הבריא והשכל הישר – לעשות שימוש במכתב התראה; בין אם כדי לייתר ניהול הליך משפטי, ובין אם כדי להשיג מטרות אסטרטגיות מתוך ראייה פרקטית ומפוחת את הדברים.

מתי נכון ודרוש לעשות שימוש במכתב התראה לשון הרע? מתי מיותר לחלוטין לעשות כן? התשובות אינן מוחלטות, ומשתנות בין מקרה אחד למשנהו; ומושפעות גם מן המטרות של כל נפגע ונפגע. 

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה! הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין לשון הרע 

מתי מומלץ לשלוח מכתב התראה לפני הגשת תביעת לשון הרע?

למכתב התראה לפני תביעת לשון הרע ישנם מספר מאפיינים בולטים שיכולים להשפיע על ההחלטה האם לשלוח מכתב או אם לאו. והינה הם בתמצית:

הסרה מהירה של פרסום 'חי':

לו מכתב התראה משיג את תוצאותיו, סביר להניח שבתוך שעות (לכל היותר ימים ספורים) מן הרגע שיצרת קשר עם עו"ד שבאמת מבין את התחום, הפרסום יוסר מן הרשת. לעומת זאת, אם בחרת לדלג על שליחת מכתב ולגשת היישר לבית-המשפט, ככל הנראה יחלוף זמן רב (לעיתים מאוד רב) עד שהפרסום הפוגעני יוסר. וזה, בין היתר בשל ההלכות (המיושנות לעמדתנו) בכל הנוגע לסעדים זמניים בלשון הרע.

עלויות הכנת מכתב התראה לשון הרע:

עלות שליחת מכתב, גם אם אינה מבוטלת, נמוכה בהרבה כמובן מניהול הליך משפטי.

סוג התרופה שניתן לקבל:

לעיתים, כל מה שאדם שפגעו בשמו הטוב רוצה, זו התנצלות פומבית; אמיתית וכנה, ולא לאקונית וטכנית. באמצעות פניה מוקדמת וניהול משא ומתן איכותי, ניתן להשיג פרסום התנצלות. לעומת זאת, בתי המשפט (בוודאי בית משפט השלום) אינם מוסמכים לחייב אדם לפרסם התנצלות, ניתן לחייב אדם לפרסם דבר תיקון או הכחשה, אך התנצלות לא. זו רק דוגמה, שכן באמצעות מכתב התראה, ברמת העיקרון, ניתן להשיג כל סוג של תרופה.

סכום הפיצוי שניתן לקבל:

יש לאמור את הדברים כפי שהם; בסבירות גבוהה במיוחד, מכתב התראה לא יזכה אותך בפיצוי שניתן יהיה לזכות בו במסגרת ניהול הליך משפטי.

מכתב התראה לא חי לבדו; היכולת לנהל משא ומתן חשובה לא פחות:

חשוב להבין שמכתב התראה הוא, במרבית המקרים, הזמנה לפשרה. אמנם הזמנה שלא כל כך נעים לקבל, אך אלו הם פני הדברים. בהתאמה, פשרה איכותית דורשת יכולות ניהול משא ומתן גבוהות. וזהו עניין שראוי לקחת בחשבון קודם לקבלת החלטה בדבר שליחת מכתב לצד השני.

לסיכום:

כך נראים הדברים על קצה המזלג. חשוב להבין שמכתב התראה איכותי, גם אם אינו זול, יכול לעיתים לפתור סכסוך קשה בימים ספורים. כאשר האלטרנטיבה היא ניהול הליכים משפטיים שימשכו לעיתים שנים (להרחבה בנושא קראו – מה הסיכויים של תביעת לשון הרע). 

עם זאת, מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע שנוגע בנקודות לא נכונות, או מפספס את הנקודות החשובות גם יכול לעשות הרבה יותר נזק מתועלת, ולפגוע בסיכויי ההליך הפוטנציאלי. ולעיתים, עצם שליחת מכתב התראה, ברמה האסטרטגית, יכולה להיות טעות חמורה שאין דרך לתקן.

לכן, כדי לקבל תשובה רצינית ועניינית בנוגע למקרה הספציפי שלך, הדבר הנכון הוא ליצור קשר טלפוני עם עורך דין לשון הרע שתחום עיסוקו המרכזי הינו הוצאת דיבה ולשון הרע ולקבל יעוץ פרטני וחכם. למידע נוסף קראו – תפקידו של עורך דין לשון הרע.

עוה”ד בן קרפל מכהן כיו”ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה, וחבר הועדה הארצית בלשכת עורכי-הדין. והמשרד מדורג בקבוצת העילית לפי Duns’100, ומהמובילים בתחום לפי BDI code.
עוה”ד בן קרפל ואדם קרפל: ״ייצוג בדיני לשון הרע, הגנת הפרטיות וניהול משברים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, מייצר אתגרים אדירים. מעבר לזה, שליחות אמיתית בעבורנו – בוודאי בימנו – לנהל את ענייני לקוחותינו במקצועיות, בשקיפות, בדגש על ניהול אסטרטגיה מדוקדקת ותוך חתירה בלתי-מתפשרת למטרות לקוחותינו”.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?

צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

עורך דין אדם קרפל ועורך דין בן קרפל| בן קרפל ושות' משרד עורכי דין
לשון הרע בוואטסאפ

לשון הרע בוואטסאפ

אפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) הפכה זה מכבר לזירה שגרתית ומרכזית בחייהם של אנשים לצורכי אינטראקציות יומיומיות. אולם, כתוצר לוואי, הפלטפורמה גם הפכה להיות כר פורה

קרא עוד »
תביעה על שיימינג בפייסבוק

תביעה על שיימינג בפייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק – יחד עם רשתות נוספות, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – תופסת מקום מרכזי בחיינו בעשור האחרון. היבט ראוי לציון הוא תופעת השיימינג בפייסבוק;

קרא עוד »

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

דילוג לתוכן