תביעת לשון הרע – מה הסיכויים שלה?

תביעות לשון הרע בישראל דורשות מומחיות משפטית והצלחתן תלויה במספר גורמים. כך למשל, בקטלוג האמרה: האם ההתבטאות הוצגה כעובדה או כדעה? עובדות נתפסות כאמינות יותר ולכן פוגעניות יותר. גם דעות יכולות להוות לשון הרע, במיוחד אם הן מכוונות להשפיל ולבזות. גורם נוסף הוא הנזק, האם נגרם נזק לתובע ומה היקפו? הוכחת נזק מחזקת את התביעה, אך ניתן לתבוע פיצויים גם ללא הוכחת נזק, עד לתקרה מסוימת. בנוסף לכך יש להתייחס גם לנסיבות הפרסום והתנהגות המפרסם: היקף הפרסום, חומרת האמירה, התנהגות המפרסם לאחר הפרסום (כמו התנצלות או התעלמות) - כל אלה משפיעים על סיכויי התביעה וגובה הפיצוי. חוק איסור לשון הרע, מגן על מי שנפגע מהתבטאויות מבזות ופוגעות. מאפשר תביעת פיצויים, גם ללא הוכחת נזק ואף כולל הגנות לנתבעים, כמו "אמת דיברתי" ו"תום לב". במסגרת התביעה, בית המשפט בוחן את מכלול הנסיבות, כולל סוג הפרסום, היקף הנזק והתנהגות הצדדים. לענין זה חשוב לציין כי גם אם הנתבע אחראי ללשון הרע, הפיצוי עשוי להיות סמלי אם לא הוכח נזק או אם הנתבע התנצל. לאור מורכבות התחום, לפני הגשת תביעה, חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בלשון הרע כדי להעריך את כדאיות התביעה ולבנות אסטרטגיה משפטית נכונה.
תביעת לשון הרע

מהי הוצאת לשון הרע ומתי ניתן להגיש תביעת לשון הרע?

תביעות לשון הרע (או בשמם השני, תביעות דיבה) בישראל אינן נושא פשוט כלל וכלל והן דורשות מומחיות משפטית וניסיון מקצועי רב. סיכויי תביעת לשון הרע תלויים במספר גורמים מרכזיים, אותם נפרט בהרחבה במאמר זה.

הגורם הראשון הוא קטלוג האמרה ותפיסת הציבור לגביה. האם מדובר בהתבטאות שהוצגה כעובדה בשטח, כמידע אובייקטיבי שנבדק על ידי המפרסם, או שמא מדובר בדעה, אשר הוצגה ככזו. על ההבדל המהותי בין השניים, נעמוד בהמשך.

הגורם השני המשפיע על סיכויי תביעת לשון הרע הוא נושא הנזק. האם נגרם נזק לתובע ואם אכן נגרם, מהו היקף הנזק, מהי חומרתו.

הגורם השלישי הוא מכלול נסיבות הפרסום ובין השאר, התנהגות המפרסם, לאחר הפרסום. אלו רלוונטיים גם לעצם עניין הטלת האחריות וגם לגובה הפיצוי שיוטל. להרחבה בנושא עילת תביעה קראו על – לשון הרע.

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה! הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין הוצאת דיבה

לשון הרע – מה היא כוללת?

חופש הביטוי מאפשר לכל אחד מאיתנו לומר את אשר על ליבו, בכל דרך בה הוא רואה לנכון. לאור העובדה שהתבטאות פלוני יכולה לפגוע באלמוני, אוסר חוק איסור לשון הרע (להלן: "החוק"), על פגיעה בשמו ובכבודו של אדם. זאת בכפוף לסייגים שבחוק, קרי, מקרים של הגנת תום הלב ואמת הפרסום. להרחבה בנושא קראו על – חוק איסור לשון הרע.

הצלחתה של תביעת לשון הרע, תלוי בראש ובראשונה בקטלוג האמרה, קרי, מי אמר אותה ומהי תפיסת הציבור לגביה, בקונטקסט שבו היא נאמרה. התבטאות זהה, בנסיבות שונות, אשר נאמרה על ידי אנשים שונים, יכולה לענות על דרישות החוק ובמקרה אחר, לא תכנס בגדר העילה הקבועה בחוק. הכיצד?

אופן הצגת הדברים הוא שקובע וכאשר התבטאות מפורסמת כדעה ולא כעובדה מוגמרת, יכול והיא אינה תהווה עילה לתביעה. מאין בא הבדל זה? התבטאות תיכנס בגדר החוק, אם הציבור ראה אותה כך, באותן הנסיבות ומטבע הדברים, כאשר אמרה מוצגת כעובדה אובייקטיבית, נוטה הציבור להאמין לה יותר מאשר מדובר בדעה סובייקטיבית.

גם כאשר מדובר בדעה, יש להבחין בין דעה של בעל מקצוע, אשר מביע דעתו, כעניין שבשגרה, חלק מעבודתו, לבין דעה שהושמעה בפרסיה, בכדי לבזות ולהשפיל אדם אחר.

חוק איסור לשון הרע – סוגיית הנזק

לעיתים, מי שנפגעים מהכפשות, נמנעים מהגשת תביעות, היות והם יודעים כי יתקשו להוכיח את הנזק שגרם להם הפוגע. אין ספק שסיכוייה של תביעה, טובים יותר, כאשר ניתן להוכיח את הנזק אך גם במקרים בהם, לא ניתן להוכיח את הנזק, כדאי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתביעות מסוג זה. מדוע?

סעיף 7 א' לחוק, הסמיך את בית המשפט, לפסוק פיצויים עד לסך של 70,000 ₪, לתובעים, גם כאשר לא הוכח הנזק. יודגש כי אין פירושו של דבר כי אפשר להגיש תביעה על לשון הרע, ללא שנגרם נזק, היות שבתי המשפט בוחנים את טיב האמירה ונסיבותיה, כך שללא פגיעה בתובע או ללא פוטנציאל לפגיעה, תידחה התביעה והתובע עלול למצוא עצמו, משלם הוצאות משפט לנתבע.

אולם, סמכות זו של בית המשפט, העניקה לבית המשפט אפשרות לעשות צדק אמיתי היכן שתובעים באמת נפגעו מהתבטאויות הנתבע. על כן, גם כאשר ישנו קושי להוכיח את הנזק, כדאי לשקול הגשת תביעה. זאת בהנחה שהפרסום אכן פגע או היה בעל פוטנציאל לפגוע. להרחבה בנושא קראו על – תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק.

בעבר, לא זכו נפגעים לפיצוי הולם, אך בשנים האחרונות ניתן לראות התקדמות משהחלו בתי המשפט לפסוק סכומי פיצויים גבוהים יותר לתובעים. אולם, בתי המשפט לא מקבלים כל תביעה ועל כן, ישנה חשיבות גדולה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי, טרם הגשת תביעה.

תביעת לשון הרע – מכלול הנסיבות

החוק מבקש להגן על אלו אשר נפגעו בעקבות התבטאויות מבזות, אך עצם קיומה של עילת תביעה, אין בה בכדי להבטיח את סיומה האופטימאלי של התביעה, מבחינת התובע. בית המשפט שוקל את מכלול הנסיבות של המקרה, כך שלעיתים, גם כאשר מוצא בית המשפט את הנתבע כאחראי, גובה הפיצוי יהיה סמלי מאוד ולא יהיה בהכרח לשביעות רצון התובע:

1. סוג הפרסום: דינן של הכפשות במקומון, לא יהיה, ככל הנראה, כדין פרסומים דיבתיים באינטרנט. בית המשפט מתחשב מאוד בנסיבות הפרסום, המעידות על היקף הפגיעה וחומרתה. כך, ככל שאספקט הפומביות משמעותי יותר, כך סיכוייה של התביעה, גדלים. להרחבה בנושא קראו על – לשון הרע באינטרנט. 

2. מהו הנזק: בית המשפט בוחן מהו הנזק שנגרם לתובע, כאשר הוא רשאי לפסוק פיצוי כספי, גם אם התובע לא הוכיח את הנזק שנגרם לו.

3. הקטנת הנזק: התנהגות הצדדים משפיעה מאוד על סיכוייה של התביעה. היכן שהמפרסם הביע חרטה ופרסם התנצלות, בית המשפט נוטה להקל בפיצוי. אולם, כאשר התעלם המפרסם, מבקשותיו של הנפגע, לפרסם התנצלות או סירב לעשות כן, ניתן להניח כי בית המשפט יפסוק פיצוי גבוה יותר לתובע.

זכייה בתביעת לשון הרע, אינה מובנית מאליה וטרם הגשת תביעה, יש לבחון היטב את כדאיותה. כאמור לעיל, ישנם מספר גורמים מרכזיים המשפיעים על סיכוייה של התביעה: סוג האמרה, קיומו או העדרו של נזק מן הפרסום ומכלול הנסיבות של המקרה.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם על:

לשון הרע בפייסבוק.

כתב הגנה לשון הרע

פגיעה בפרטיות.

משרד בן קרפל ושות’ מדורג בצמרת Dun’s100, ובין המובילים בתחום לפי BDI code. בין לקוחותינו מצויים בכירי המשק. עוה”ד בן ואדם קרפל ניהלו ומנהלים מאות תיקי לשון הרע ומשברים תקשורתיים מורכבים (ומוכרים). התוצאות, לא פחות ממעולות.
עוה”ד קרפל: “הדייקנות, הידע, הניסיון והדינאמיקה הייחודית בינינו מבטיחים ייצוג מעולה וייחודי. אנו מנהלים את ענייני לקוחותינו בדגש על שיקוף וניהול סיכונים, ניהול אסטרטגיה, וראיית צרכי הלקוח מעל הכל”.

לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?
תמונה של בן קרפל - עורך דין לשון הרע והגנת הפרטיות

בן קרפל - עורך דין לשון הרע והגנת הפרטיות

עורך דין בן קרפל הוא יו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה וחבר הועדה הארצית בלשכת עורכי הדין. הישגיו המרשימים בניהול מאות משברים ותביעות דיבה בפני כלל הערכאות המשפטיות, הולכים לפניו. מעל לכל עו"ד קרפל הוא ליטיגטור שחי באולמות בתי המשפט ונושם את הייצוג המשפטי בשדה האזרחי. כמו כן ערך עו"ד קרפל את המחקר האמפירי המקיף והמשמעותי ביותר ביחס לגידול בשיעורי הפיצוי הנפסקים בתביעות דיבה בכלל הערכאות השיפוטיות לצד פרסום אין ספור מאמרים בתחום.

שתפו את המאמר

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
צרו קשר

הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה?
הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר

חוק איסור לשון הרע
חוק איסור לשון הרע - דברים שחשוב שתדעו
חוק איסור לשון הרע (להלן:...
תביעת לשון הרע
תביעת לשון הרע - המדריך המלא
תביעת לשון הרע דורשת...
קובלנה פלילית לשון הרע
קובלנה פלילית בלשון הרע
סעיף 7 לחוק לשון הרע,...
תביעת דיבה - המדריך המלא
פסיקת פיצויים בתביעות לשון הרע
סעיף 7א' לחוק איסור לשון...
עורך דין לשון הרע והוצאת דיבה
עורך דין לשון הרע חיפה
בעידן הדיגיטלי, בו רשתות...
כתב הגנה לשון הרע
טענות הגנה מפני תביעת לשון הרע
כתב הגנה לשון הרע –...
לשון הרע במשפחה
תביעת לשון הרע במשפחה
תביעת לשון הרע במשפחה:...
תלונת שווא במשטרה לשון הרע
תלונת שווא במשטרה כבסיס לתביעת לשון הרע
מתי תלונה במשטרה תהווה...
הגנת תום לב
הגנת תום הלב בתביעות לשון הרע
הגנת תום לב היא אחת ההגנות...
שיימינג בוואטסאפ | לשון הרע בפייסבוק
לשון הרע בפייסבוק
לשון הרע בפייסבוק הוא...

לייעוץ משפטי השאירו פרטים

×
דילוג לתוכן