האפליקציה לשיתוף התמונות "אינסטגרם" היא אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות ביותר. ויחד עם זאת היא גם אחת הפלטפורמות הבולטות ביותר לפרסומי לשון הרע במרשתת.
כדאי להיות ערניים ולשים לב כאשר אתם נתקלים בפרסום שנעשה נגדכם באינסטגרם. שכן ערנות כזאת תוכל לזכות אתכם בסכום פיצויים גבוה.
במאמר זה ננתח את הוראות חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 (להלן: "חוק איסור לשון הרע" או "החוק") וניישם אותן על פרסום לשון הרע באינסטגרם.
הוגשה כנגדכם תביעה? אתם צריכים הגנה מקצועית וחדה! הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין לשון הרע
מהו פרסום לשון הרע לפי החוק
סעיף 7 לחוק איסור לשון הרע קובע שפרסום לשון הרע הוא עוולה שניתן לתבוע עליה בבית המשפט. למשל אם העוולה מורכבתגם מפרסום וגם מלשון הרע.
נתחיל בניתוח היסוד של "לשון הרע": סעיף 1 מגדיר "לשון הרע" בתור כל דבר שעלול להשפיל אדם או לעשותו מטרה לבוז, שנאה או לעג בעיני הבריות; לבזותו בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו; לפגוע במשרתו, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו; או לבזותו בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.
החוק בישראל מגדיר "לשון הרע" בצורה רחבה בתור כל תוכן פוגעני.
אך הפסיקה קובעת שהתוכן נבחן מנקודת מבט אובייקטיבית ולא מנקודת המבט של מי שנפגע מהעוולה.
למשל, האם אדם סביר היה משנה את דעתו על הנפגע בעקבות התוכן הנטען כלשון הרע?
נעבור ליסוד ה"פרסום": סעיף 2 מגדיר פרסום גם כן בצורה רחבה, "בין בעל פה ובין בכתב או בדפוס, לרבות ציור, דמות, תנועה, צליל וכל אמצעי אחר".
אולם סעיף זה גם מסייג וקובע כי התוכן צריך להיות מופץ לפחות לאדם אחד נוסף חוץ מהנפגע כאשר הפרסום בכתב; ועם פוטנציאל הגעה לפחות לאדם נוסף חוץ מהנפגע כאשר הפרסום בעל פה.
מה נחשב להוצאת לשון הרע באינסטגרם?
ומן הכלל, אל הפרט: לשון הרע באינסטגרם יכולה להתבטא בדרכים רבות ומגוונות.
פרסום לשון הרע יכול להתבצע גם בפוסטים, גם ב"סטוריז", המופיעים ל-24 שעות בלבד וגם בשאר דרכי הביטוי של הפלטפורמה, כגון "רילז" ו"לייב".
הרי אם פרסום מוגדר ככולל כל אמצעי הפצה, אין סיבה להניח שפורמטים אלה מוחרגים מגדרי אותו הכלל.
אולם, כאשר עסקינן בדרכי ביטוי שזמן הופעתן מוגבל, כמו "סטוריז", יש שתי הערות חשובות שכדאי לציין:
ראשית, כיוון שמדובר בביטויים שלאחר זמן מוגדר כבר לא ניתן להיחשף אליהם. הדבר יכול להשפיע על שיערוך כמות החשיפה שהפרסום קיבל, מה שמשליך על גובה הפיצויים.
זה לא אומר שלא תקבלו סכום פיצוי משמעותי. אלא שיש משקל לגורמים כמו מספר העוקבים של הפרופיל שפרסם את הסטורי.
שכן ככל שהוא יותר גבוה, החשיפה שהסטורי קיבל צפויה להיות יותר גבוהה. ועל כך יינתן משקל מופחת להיותו של הביטוי מוגבל בזמן.
שנית, ככלל, מומלץ לתעד כל התבטאות פוגענית כנגדכם כדי להשתמש בזה כראיה בבית משפט בבוא הצורך.
אולם, כאשר דנים אנו בביטויים שהנראות שלהם חודלת באופן אוטומטי לאחר זמן מה, המלצה זו מקבלת תוקף מיוחד.
אם לא תתעדו בהקדם את הסטורי (באמצעות צילום מסך או הסרטת מסך) יהיה לכם קשה להוכיח את קיומו של הפרסום בבית המשפט.
על כן, גם אם אתם בספק שתביעת לשון הרע אכן תצא אל הפועל, אל תגזרו מראש את גורל התביעה הפוטנציאלית.
תתעדו את הפרסום ואז התייעצו עם עורך דין לגבי האפשרות לתבוע בעקבות אותו פרסום.
להרחבה בנושא קראו- המדריך השלם להגשת תביעת לשון הרע
סיכום
רבים מאיתנו נחשפים לפרסומי לשון הרע. לצערנו זו הפכה לתופעה בעידן הרשתות החברתיות.
חשוב מאוד להיות ערניים ולשים לב אם פגעו בכם.
יש לשמור תיעוד של הפגיעה כי אולי מגיע לכם פיצוי עד גובה של 158,838₪ ללא הוכחת נזק.
נפגעתם מפרסום לשון הרע? מומלץ לפנות ליעוץ אצל עורך דין לשון הרע.
אולי יעניין אתכם לקרוא גם על:
עוה”ד בן קרפל מכהן כיו”ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה, וחבר הועדה הארצית בלשכת עורכי-הדין. והמשרד מדורג בקבוצת העילית לפי Duns’100, ומהמובילים בתחום לפי BDI code.
עוה”ד בן קרפל ואדם קרפל:
״ייצוג בדיני לשון הרע, הגנת הפרטיות וניהול משברים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, מייצר אתגרים אדירים.
זו שליחות אמיתית בעבורנו לנהל את ענייני לקוחותינו במקצועיות, בשקיפות, בדגש על ניהול אסטרטגיה מדוקדקת ותוך חתירה בלתי-מתפשרת עבור לקוחותינו”.
לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?