לשון הרע בוואטסאפ – האם מנהל קבוצה אחראי בלשון הרע לתוכן שמתפרסם בקבוצה?
מידי יום אנחנו נתקלים בשאלה: האם ניתן לתבוע בעילה של הוצאת דיבה בוואטסאפ (לשון הרע)?
מנהל קבוצה על תוכן משמיץ שפורסם תחת עיניו הפקוחות? ככלל, בנוגע לשאלה האם ניתן להטיל אחריות, התשובה היא כן.
אך התשובה מורכבת בהרבה ורחוקה מלהיות חד-משמעית. כדי להשיב בצורה אחראית, חשוב להתחיל בשאלה: ממה נגזרת האחריות לפי חוק איסור על לשון הרע, התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק")?
הוגשה כנגדכם תביעה? נדרשת הגנה מקצועית וחדה! הכפישו אתכם? את העסק שלכם? אתם בעיצומו של משבר. מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין לשון הרע
הוצאת דיבה בוואטסאפ (לשון הרע) – מה קבוע החוק:
כהתחלה, לפי סעיף 7 לחוק, מי שפרסם ביטוי שקולע להגדרת לשון הרע, נושא באחריות לתוכן הפרסום. כלומר, המפרסם – זה שהפיץ את הביטוי לאדם אחד נוסף והפך אותו פומבי – הוא הנתבע הקלאסי והטבעי ביותר.
אך מעבר להוראות חוק איסור לשון הרע, על החוק חלות גם הוראות פקודת הנזיקין [נוסח חדש]. לפי סעיפים 11-12 לפקודה, נושאים באחריות (לכל עוולה בנזיקין) לא רק מי שעשה את המעשה (או המחדל), אלא גם מי ששיתף עצמו, עודד לביצוע המעשה, הרשה או אשרר את המעשה, ייעץ, פיתה או ציווה לעשות את המעשה.
המשמעות הטבעית של הוראות פקודת הנזיקין לעניין פרסום לשון הרע, ברורה: שני אנשים – וגם יותר – יכולים לשאת באחריות (וגם בפיצוי) לפרסום לשון הרע אחד. אין בזה שום בעיה, ומדובר במהלך דברים טבעי לגמרי.
דוגמה
אדם ניסח פרסום דיבה ואדם אחר הפיץ אותו, שניהם עשויים לחוב לפי החוק.
דוגמה נוספת
אדם אחד זקוק לאישורו של אחר כדי לפרסם ביטוי מסוים. נותן האישור- בדיוק כמו המפרסם עצמו עשוי לשאת באחריות להוצאת דיבה בוואטסאפ.
איך הדברים מתקשרים לאחריות מנהלי קבוצות וואטסאפ?
קבוצות ווטס-אפ דומות (יחסית) במאפיינים לקבוצות פייסבוק. ביחס לקבוצות פייסבוק כבר נפסק בעבר כי מנהל קבוצה אחראי לתוכן שמופץ בקבוצותיו.
גם זה, לא בצורה גורפת וחד-משמעית, אך אם הנפגע פנה אל מנהל קבוצת הפייסבוק וזה האחרון סירב להסיר את הפרסום (או לא השיב) ברור שניתן להטיל על המנהל אחריות לפי חוק איסור לשון הרע. למידע נוסף קראו על – הוצאת לשון הרע בפייסבוק.
למרות הדמיון, קיימים גם קווים מבדילים שמייצרים שוני מהותי בין קבוצות פייסבוק לבין הוצאת לשון הרע בקבוצות ווטסאפ. השוני החשוב ביותר לעניין לשון הרע, הוא האפשרות – הטכנית – להסיר פרסום.
למנהל קבוצת פייסבוק ישנה אפשרות בלתי-מוגבלת בזמן להסיר פרסום מקבוצה שבניהולו. בקבוצת וואטסאפ היחס הוא שונה. המנהל (או כל משתתף אחר) יכול להסיר התבטאות מסוימת רק בתוך פרק זמן קצר יחסית.
לנתון זה ישנה משמעות מכרעת. מדוע? היגיון פשוט: אם מנהל קבוצת הווטסאפ אינו שולט בתוכן שמתפרסם (הרי לא הוא פרסם אותו), ובנוסף גם אין לו יכולת מעשית להסיר את הפרסומים, על פניו אין הצדקה (אף לא תיאורטית) להטיל עליו אחריות בנזיקין; הרי הוא לא גורם את הנזק, וגם אין לו יכולת למנוע את הנזק.
אפוא דיני הנזיקין
בלשון הרע שוללים הטלת אחריות בנזיקין על אדם שלא גרם לא יכל למנוע נזק.
לכן, על פניו, אם הפנייה אל מנהל קבוצת הווטסאפ נעשתה לאחר שחלף הזמן (הקצר) להסרת הביטוי המכפיש, קשה לחשוב על אפשרות מעשית להטלת אחריות על המנהל.
קשה, אך לא בלתי-אפשרי; יש עוד תפנית אחת בעלילה: למנהל קבוצת ווטסאפ ישנה אפשרות בלתי-מוגבלת להסיר משתמש מן הקבוצה. כך, יכול המנהל לאמור (או למעשה לקבוע): פרסמת הוצאת דיבה בוואטסאפ? לא עוד. לא תחת עיניי הפקוחות.
במקרה בו אדם מכפיש בצורה עקבית ושיטתית במסגרת קבוצת וואטסאפ ונעשתה פנייה אל מנהל הקבוצה בבקשה למנוע מן המשתמש להמשיך ולהתבטא במסגרת הקבוצה, נפתח פתח להטיל אחריות גם על מנהלי קבוצת ווטס-אפ. כל זאת, כמובן, רק בנוגע לפרסומים עתידיים, שיבואו לאחר הבקשה (והסירוב) להסיר.
נכון למועד כתיבת שורות אלו, המבנה המשפטי המפורט בקצרה, טרם זכה להתייחסות מצד הערכאות הגבוהות.
לכן, לא ניתן לקבוע בצורה חד-משמעית כי אלו הם אכן פני הדברים. במבט רחב על התחום, דומה כי התייחסות לדרך הטלת האחריות הנ"ל היא עניין של זמן.
לסיכום:
כך-או-כך הטלת אחריות לפי חוק איסור לשון הרע על מנהלי קבוצות איננה מובנת מאליה.
הוגשה נגדכם תביעה המבקשת להטיל עליכם את האחריות? אך ורק משום שניהלת קבוצת וואטסאפ/פייסבוק שפורסמה בה הוצאת דיבה. ישנן טענות חשובות שאסור לפספס. ייתכן ששם בדיוק נמצאת טענת ההגנה שלכם.
ובאותה הנשימה, אם הפכת קורבן ללשון הרע ולשיימינג במסגרת קבוצת ווטס-אפ או פייסבוק, ייתכן שנסיבות המקרה תאפשרנה לחייב גם את מנהלי הקבוצה בנזקים שנגרמו לך.
לכן מומלץ להתייעץ עם עו"ד לשון הרע שזהו תחום עיסוקו המרכזי והוא בעל ניסיון וידע בייצוג בתביעות הוצאת דיבה בוואטסאפ (לשון הרע).
עוה”ד בן קרפל מכהן כיו”ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה, וחבר הועדה הארצית בלשכת עורכי-הדין. והמשרד מדורג בקבוצת העילית לפי Duns’100, ומהמובילים בתחום לפי BDI code.
עוה”ד בן קרפל ואדם קרפל:
״ייצוג בדיני לשון הרע, הגנת הפרטיות וניהול משברים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, מייצר אתגרים אדירים.
זו שליחות אמיתית בעבורנו לנהל את ענייני לקוחותינו במקצועיות, בשקיפות, בדגש על ניהול אסטרטגיה מדוקדקת ותוך חתירה בלתי-מתפשרת עבור לקוחותינו”.
לאיזה חלק במאמר תרצו לחזור?